När nyårsmotivationen försvunnit.

Publicerad som original på TrailrunningSweden.se

Det här är till dig som stod på nyårsafton (plus/minus någon dag) och lovade dig själv att 2020 är året som du börjar träna/klarar springa en mil/äter mindre godis/springer din fortaste mil någonsin/går ner i vikt/kommer igång/blir hälsosammare/klarar Göteborgsvarvet på under 2 timmar osv osv. Du gick ut stenhårt i början av januari och nu efter några veckor börjar engagemanget dala. Du kanske blivit sjuk, överansträngt dig eller helt enkelt tappat motivationen. Och det här är ingen nyhet för dig, det brukar se ut såhär, men i år är året du gör något åt det, fortsätt läs!

För att kunna hjälpa dig behöver jag utgå från ett fall, vi säger att du vill komma igång och börja träna. Vi börjar där, berätta för mig vad du menar med ”komma igång och börja träna”. Är det träning en gång i veckan? Tre gånger i veckan? Två gånger om dagen? Berätta för mig klart och tydligt vad som är ditt mål.

” Att träna pulshöjande minst 30 minuter 2 gånger i veckan, i tre månader”.

Bra start! När ska du börja? Varför vill du börja? Har du något som försvårar för dig? Eller du kan börja redan den här veckan? Kanon. Det är bara att gå på passet ikväll så har du ett kvar denna vecka. Sedan upprepa i tre månader. Enkelt.

Men du ville springa Göteborgsvarvet på under 2 timmar. Är det i år? Vad har du för estimerad tid i dagsläget? Hur mycket springer du i dag? Hur länge har du sprungit? Ont/skador? Ok, du har distansen men inte farten? Då är det farten vi tränar genom intervaller. Lätt.

Jaha, du ville gå ner i vikt? Hur mycket vikt vill du gå ner? Varför då? Hur är dina matvanor i dagsläget? Tränar du? Hur är ditt jobb, på benen eller mycket sittande? Kan det räcka med att skippa snacksen vardagar för att se en viktförändring?

Coach Cecilia redo att lyssna och sortera tankar.

Vad jag försöker få fram är att själva vägen dit är ganska enkel när du själv kommit fram till vart det är du vill. Det finns så oerhört många olika mål att uppnå, frågan är; Vad vill just du?
”Jag vill bara må bra i det långa loppet” Absolut, men vad betyder det för dig? Vad gör du? Hur mår du? Vilka ungås du med?
Sätt dig ned. Fundera över vad just du vill, skit i vad grannen/kompisen/sambon vill och vill uppnå. Vad vill du? Sedan tittar du på ditt utgångsläge och vad för olika steg som kan ta dig mot ditt mål. Svaret är ofta enkelt och tydligt, frågan kan vara svår. Ju fler frågor du ställer dig desto tydligare kommer det att bli, våga fråga!

Kom ihåg att du i varje val ska vilja välja att göra det du har sagt att du ska göra. Du vill springa GBG-varvet på under två timmar, ja då ska du också genomföra passen. Även fast det regnar, du är trött, det är nått sköj på tv. Det är inte roligt varje gång, men du ska vilja välja att göra det för att det tar dig dit du vill. Då är det bra att gå i just den riktningen som du vill, för då är det ju värt det?

Tycker du att det är alltför svårt på egen hand, be om hjälp! Jag (och många andra) jobbar som coach, både med fysiska träffar eller online/via telefon. Du sitter på svaren själv, men en utomstående person kan hjälpa till att sortera i tankarna och ibland kan det hjälpa att tvingas sätta ord på känslor och tankar. Livet ska levas fullt ut, det håller inte att gå runt att vara besviken på sig själv för att du brutit något du från början inte riktigt ville göra. Hitta det just du vill!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.