Tough Viking 2018

Förutsättningar:

15km långt lopp; kan räkna på en hand hur många längre OCR-lopp jag har gjort tidigare.

Träningsnivån under året; fokus har varit att må bra, att komma ut ur sjukskrivningen, få tillbaka energi i kroppen.

Erfarenhet av loppet i Helsingborg förra helgen; påminnelse om att inte gå ut för hårt och bränna ut mig.

Vila inför lopp; sprang ett lugnare pass i tisdags vilket gjorde att kroppen kändes pigg.

Mål med loppet? Ta mig runt hel, med tanke på både amerikanska fotbollsspelare och elhinder vilket jag har sett folk skada sig rejält på. (Varför ha hinder med den skaderisken?)

Tänkte att om jag tog mig i mål på 2:20 skulle det vara grymt. Beräknat på att jag i våras sprang Tough Viking Slottskogen och Stadion på typ 1:07-1:10. De loppen var 8km, detta 15km, = borde ta typ dubbelt så lång tid + lite till pga jobbigt att springa lång tid.

Såg det även som en chans att slipa på tekniken:

• Att direkt ta mig an hinder utan att stanna upp och andas innan.

• Komma upp i fart direkt efter genomfört hinder.

• Bibehålla god löpteknik hela loppet, då vet jag att jag springer snabbare.

• Hålla farten uppe genom hindret, tex krypandet.

Att inte tveka utan snabbt kasta mig över kanten i en kullerbytta.

Att hoppa och greppa långt in på plattorna, snabbt vandra vidare med händerna och utan tvekan hoppa vidare till nästa platta.

Istället för att gungandes i takt ta flera pinnar åt gången (och vrida rätt rejält i handflatorna) testade jag att snabbt-snabbt ta en pinne i taget. Kändes effektivare och med mindre skav i handflatan, men frågan är om det var mer tidseffektivt?

När jag höll farten uppe från löpning och bara kastade mig framåt-uppåt utan tvekan var jag nästan över direkt utan mycket extrasvängar med benen. Det kändes mäktigt, jag kände mig svinstark! (Kanske var en 10-11km in i loppet?)

Jag har en förmåga att glömma bort grejer som hänt under loppet. Om du frågar mig i vilken ordning jag har tagit hinder eller var jag sprang så har jag med stor sannolikhet svårt att svara på frågan. Jag följer markeringar och tar hindrena som kommer, men väldigt oklart i efterhand. Så när jag såhär i efterhand ska komma ihåg vilket hinder var det jag tvekade inför, högst oklart. Kan ha varit short rope där jag tog några andetag eller om det var lianen? Jag minns väl att jag tvekade, andades, analyserade och sen körde. Vi snackar bara några sekunder, men helt i onödan då jag klarade hindret utan konstigheter.

Att ha med hjärnan i matchen är viktigt, jag tappade den i träsket och sjönk ner i hål istället för att överblicka och se att det fanns en betydligt enklare väg. Men jag vågar lita mer och mer på att kroppen är stark, hjärnan behöver inte vara med i alla hinder. Jag kan det här, jag har gjort det flertalet gånger och jag känner igen tecknen när kroppen är trött. Det är då jag behöver analysera om jag behöver safe:a och köra på ett säkrare sätt, annars är det bara att kötta.

nöjd_tjej_89

Jag kom i mål på 1:59:05. Grymt nöjd med detta! Eftersom träningen inte har innehållit mycket fart så vet jag att jag har inte farten i kroppen. Däremot har jag ett betydligare snabbare långsamt tempo än tidigare. Kunde inte pusha alltför mycket, men jag kunde hålla ett jämnt tempo där jag kände mig stark.

Är svinnöjd med känslan jag hade genom hela loppet, jag kände mig stark, jag kände mig pigg. Lite jobbigt mentalt där nånstans när vi inte ens hade sprungit halvvägs och jag började bli trött, men då var det bara att bibehålla god löpteknik så hade jag hjärnan upptagen 😉

Hade fantastiskt roligt med nära-kära som var på plats och hejade. Att jag plockar repet närmast brorsan bara för att han ska kunna ta en snygg bild eller att jag hinner med att svara på Andreas/OCRpoddens frågor mitt under loppet visar ju att jag inte pushade in i kaklet idag, men vad gör det? Stark känsla i kroppen, alla hinder på första försöket (Nä! Ljug? Tvekade på sista superhöga väggen kom jag på nu.. fast kan ju påstå att det var första försöket.) och kom i mål på betydligt snabbare än planerat. Kul! Kul att springa lopp!

Foton tagna av Kristoffer, förutom då denna stage:ade repbild 😉 och från plates:en som bror bjuder på.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.